Hasznos autóvásárlási tippek

Az AutoABC segít Önnek eligazodni az autóvásárlás útvesztőjében!

A megfelelő gépjármű kiválasztása a legtöbb embernek nem kis problémát jelent. Ezen az oldalon adunk Önnek néhány tanácsot, melyeket minden bizonnyal hasznosítani tud majd, amikor az autó kiválasztására és megvásárlására kerül a sor.

Olvassa el tippjeinket, majd válasszon autókínálatunkból az AutoABC keresőportálján! Sok sikert kívánunk!

Első tipp:

Milyen kategóriájú autót vásároljak?

A személyautókat szokás kategóriákba sorolni úgy, mint alsó-, közép- és felsőkategóriás autó. Néhány típusra átmeneti besorolást alkalmaznak, hasonlóan a félszáraz borhoz, alsó-közép, vagy felső-közép kategória néven.

Autóvásárlás esetén, legyen szó újautó, vagy használtautó vételéről, midenképpen alapvető kérdés, hogy milyen célra fogjuk elsősorban használni járművünket. Itt máris több szempontot kell figyelembe venni, hiszen nem mindegy, hányan utaznak majd általában (hány fős a család), van-e kutya (ilyenkor a kombi autó tűnik a legmegfelelőbbnek), reprezentatív, munka, vagy inkább családi autót szeretnénk, városban, vagy országúti közlekedésben használjuk majd többször.

Fontos szempont lehet a gazdaságosság is. A városi közlekedésben, figyelembe véve a parkolási nehézségeket, a magas benzinárakat, és nem utolsó sorban a levegőszennyezettséget, az ideális választás egy alacsony fogyasztású, jól manőverezhető, alsó- esetleg középkategóriás kisautó.
Városon kívül, hosszabb utak megtételéhez viszont a kényelmes, biztonságos, nagyobb teljesítményű autók közül célszerű választani, melyek inkább a felsőbb kategóriába tartoznak.

Mérlegeljünk körültekintően akár 0km-es új autó, akár idősebb, használt autó vásárlása mellet döntünk, és az életvitelünknek, igényeinknek, no és természetesen pénztárcánknak legmegfelelőbb típus válasszuk.

Vissza a lap tetejére

Második tipp

Milyen autótípus a legjobb választás?

Ez talán a leginkább szubjektív kérdés. Vannak márkahű fogyasztók, akik egy bizonyos gyártó termékére esküsznek. Ez a z autóvásárlás esetében is így van. Az ilyen vásárlók el sem tudják képzelni, hogy hasonló felszereltségű és minőségű termék - esetünkben személygépkocsi - lényegesen kedvezőbb áron is megkapható, igaz a márkaneve talán még kevéssé ismert, nem cseng olyan jól. Emlékezzünk csak vissza, mielőtt a Daewoo cég autógyártásba kezdett, alsókategóriás műszaki cikkeket forgalmazott, és kezdetben kevés bizalmat kapott az autóvásárlóktól. Néhány év elteltével már a kategóriájának egyik legmeghatározóbb képviselőjévé nőtte ki magát az autógyártó cégek között.

Ha nincs konkrét elképzelésünk a márkát illetően, érdemes megkérdezni olyan igazságügyi műszaki szakértőket, akik például a garanciális okokból fellépő peres ügyekben járatosak. Hasznos tanácsokat kaphatunk autószerelőktől is, akik pontosan tudják, melyek a megbízható, alacsony szervizköltségű típusok.

Vissza a lap tetejére

Harmadik tipp

Használtautó, vagy újautó?

Abban az esetben, ha az ár nem döntő szempont, és a járművet készpénzben ki tudja fizetni a vevő, akkor az új autó vétele mellet sok érv szólhat. Ilyen például az, hogy senki nem használta korábban a járművet, "nem hajtották szét" a motorját, nincs rajta eltitkolt karosszéria-sérülés, és típustól függően 3-6 év garancia biztosítja, hogy csak az időszakos szervízelésre kell költenünk.

Tény azonban, hogy az első években a legjelentősebb az avulás, bár természetesen márkától függően nagy eltérések mutatkozhatnak. Ha autónkat néhány éven belül tervezzük lecserélni, akkor csak abban az esetben javasolt az újautó vétele, ha az értékcsökkenés okozta anyagi veszteség nem jelent problémát.

Használtautó vásárlás esetén több tényezőt kell szem előtt tartani. Szakértők véleménye szerint minden autótípusnak van egy olyan állapota, amikor még műszakilag szinte tökéletes a jármű, de a piaci ára már lényegesen kedvezőbb, mint egy 0km-es társáé. Az ilyen autó 3-5 éves, és 40-60 000km-t futott. Sokak szerint ekkor érdemes autót venni annak, aki még viszonylag újszerű, kevés ráfordítást igénylő járművet szeretne, ugyanakkor a minőség mellett az ár is fontos szempont a számára.

Aki úgy dönt, hogy 6-8 évesnél idősebb autót vásárol, annak számolnia kell azzal, hogy olyan váratlan műszaki meghibásodások állhatnak elő, melyek miatt mélyen a zsebébe kell nyúlnia. Általában az ilyen korú autóknál a gumicsere éppolyan időszerű, mint a motorgenerálozás, vagy az adagoló felújítás. Ráadásul Murphy-törvénye alapján, éppen akkor hagyja cserben az autó a gazdáját, amikor a legjobban siet, legjobban zuhog az eső, vagy a legtávolabb van a szervíztől. És akkor még nem beszéltünk a megnövekedett üzemanyag-fogyasztásról, magas károsanyag-kibocsátásról, melynek következtében egyre nehezebben kap zöldkártyát a kocsi. Közlekedésbiztonság szempontjából is kérdéses, hogy érdemes-e kockáztatni a testi épséget egy légzsák, vagy ABS nélküli járművel.

Vissza a lap tetejére

Negyedik tipp

Mire figyeljünk használtautó vásárlásakor?

Használtautót legritkább esetben veszünk ismerőstől, rokontól. Kicsi az esélye, hogy éppen ebben a viszonylag szűk körben, az adott időben lenne az igényeinknek megfelelő eladó jármű.
Gyakoribb, hogy ismeretlen eladótól, általában autópiacon vesszük meg az autót. Itt a vevő meglehetősen kiszolgáltatott helyzetben van, hiszen legtöbbször nincsen lehetőség műszaki vizsgálatra, szerelőakna, vagy emelő hiányában az alvázat csak felületesen lehet megvizsgálni. Téli időszakban, főként dízel autóknál nehéz megállapítani, hogy vajon hidegindítás esetén, milyen könnyen indul el a motor, hiszen a piacra érkezéskor már üzemmeleg a gép, és vélhetően többször be is indították azóta. És mint tudjuk a dízelmotor, ha egyszer beindult, csak levegőt és valamilyen éghető üzemanyagot igényel. Ebben az esetben érdemes megnézni a kipufogó környékén a talajt, ahol árulkodó korom, rosszabb esetben olajnyomokat találhatunk. Ennek mértékéből következtethetünk a motor állapotára, de a végső konzekvenciát csak műszeres kompressziómérés után vonhatjuk le.

A karosszéria vizsgálatára is érdemes különös gondot fordítanunk. Egyszer beleestem abba a hibába, hogy nem néztem meg egy tizennégy éves Golf I-es vételekor, hogy az ajtók hogyan záródnak. Az pedig fel sem tűnt, hogy az eladó szinte végig nyitva tartotta a vezető ajtaját. Csak néhány nap múlva vettem észre, hogy a zárt ajtó, úgy másfél centire eláll a kasznitól, mintha nem lenne rendesen becsukva (nyilván egy korábbi karambol utóhatásaként). Éveken keresztül kellett hallgatnom az autóstársak jószándékú, figyelmeztető dudálását…
Nézzük meg a karosszéria-elemek közötti hézagot, melyeknek mindenhol közel azonosnak kell lenni. A lemez gyűrődéseit sem könnyű elsminkelni, ezért oldalról, lapos szögből is "bele kell nézni" a kaszniba, és ha hullámos az anyag, mindenképpen kezdjünk heves áralkuba!

A szubjektív véleményem az, hogy autót venni és eladni nem a piacokon, hanem hirdetések útján érdemes. Ha megtetszik egy autó, akkor egy megbeszélt időben, nyugodt körülmények között kell átnézni a kocsit. Ilyenkor mondjuk meg az eladónak, hogy megtekintenénk az autót a helyszínen, és egy nappal korábban lehetőleg ne indítsa be az motort, hogy a (fentebb említett) hidegindítást le tudjuk ellenőrizni. Ha megérkezésünkkor ennek ellenére mégis langyos a motorháztető, az több mint gyanús.
Ha van autószerelő ismerősünk, mindenképpen kérjük meg, hogy kísérjen el, hiszen több szem többet lát. Fontos, hogy ne szmokingban menjünk, hanem olyan ruhában, amit nem sajnálunk, ha térdelve a kocsi alá kell nézni.

Összegezve: ne tévesszen meg senkit a frissen polírozott fényezés, a szilikonban úszó műszerfal, és a frissen beakasztott Wunderbaum. A lényeg sokszor a géptető alatt, és a futóművek környékén van, és csak rutinos, szakavatott szem veszi észre a rejtett hibákat.

Vissza a lap tetejére

Ötödik tipp

Dízel, vagy benzines?

Manapság egyre népszerűbbek a diesel aggregátokkal hajtott személyautók. Amellett, hogy kedvezőbb az "öngyújtósok" üzemanyag fogyasztása, az elmúlt időszakban a dízelmotor fejlesztő részlegek is jelentős eredményeket értek el. A korszerű dízelmotorok már nem tekinthetők lomhának, sőt a közös nyomócsöves turbófeltöltővel ellátott motorok semmiben sem maradnak el benzines társaiktól. A káros anyag kibocsátás szempontjából, pedig az alacsony széndioxid kibocsátás mellett a szilárd részecske megszűrésével teljesítik az új emissziós előírásokat.

A dízelmotor sok jó tulajdonságával szemben hátrányának tekinthetjük a bekerülési árat. Egy középkategóriás újautónál egy dízelmotoros modell akár 1-1,5 millió forinttal is többe kerülhet, mint az ugyanolyan felszereltségű és teljesítményű benzinmotoros változat. Használtautó esetén ez az árkülönbség kisebb. A magasabb vételár mellett fel kell készülnünk, hogy az időszakos szervizköltségek is magasabbak lehetnek.

Anélkül, hogy konkrét modellt, típust, erőforrást említenénk, az alábbiak megfontolását vegyék figyelembe a dízel autót keresők. Kalkulációnk nem konkrét gazdasági számításokon alapszik, mindössze a megközelítést javasoljuk végiggondolni. Ha a drágább dízelmotorral szerelt modellt választja az ember és nem a benzinest, akkor a cél az, hogy ez a plusz költség minél hamarabb megtérüljön. Az ilyen motor az alacsonyabb fogyasztásával és a kedvezőbb üzemanyag árral válik gazdaságossá, másképpen fogalmazva, annak éri meg leginkább a dízelautó vásárlás, aki az átlagosnál többet közlekedik.

Nézzük a számokat:

Ha egy 1500-2000ccm közötti térfogatú dízelmotor átlagfogyasztását átlagosan 6 l/100km-nek tekintjük, és ezt összehasonlítjuk egy 1.6-1.8 literes benzinmotor 8 liter körüli átlagfogyasztásával, akkor a jelenlegi üzemanyagárak figyelembevételével hozzávetőleg 100 kilométerenként 700 Forintot spórolunk meg a kedvezőbb fogyasztással és kedvezőbb üzemanyag árral. Amennyiben egy évben 30 000km-t autózunk - ami felér azzal, mintha minden munkanapon 100km-t futna az autó - ez évi 210 000 Forint megtakarítást eredményez. Tehát a feltételezett 1-1,5 milliós dízelmotor felár, az autó ilyen viszonylag intenzív használata mellett is, csak 5-8 év alatt térül meg (itt nem számolva a szerviz költségek alakulását). Ezért dízelautót elsősorban haszongépjárműként gazdaságos üzemeltetni.

A példánál maradva az 5-8 éves használtautónkban már 150-240ezer kilométer van. Ez azt jelenti, hogy hamarosan egy nagyobb karbantartás válhat szükségessé, vagy pedig eladását célszerű megfontolni, amikor viszont a jelentős megtett kilométer árcsökkentő tényező. Ezért a használt dízelautó vásárlásakor már kisebb lehet a vételár különbség a benzines változathoz képest. Viszont mindenképp érdemes azt megfontolni, hogy az ilyen autót előző gazdája azért választotta, mert gyakori használat mellett sokat kellett autóznia.

Vissza a lap tetejére

Rólunk

Honlapunk a www.autoabc.hu országos használtautó és újautó hirdetési adatbázis, mely 2004 óta segíti az autót kereső illetve autót eladni kívánó ügyfeleket. Dinamikusan fejlődő oldalunk lehetőséget biztosít autókereskedők, autószalonok és magánszemélyek részére autóhirdetések elhelyezésre. Oldalunkon 1db autóhirdetést ingyen hirdethet.

Kiemelt autóhirdetések